Duurzaamheid: omarmen of volgen?

“Perpetual growth requires perpetual renewal. It’s the only way to maintain continuity in a discontinuous world. And the fuel for renewal is innovation. Not merely innovation at the margins but deep, strategic innovation at the level of the core business model.” (Innovation Goal – Growth or Strategic Renewal)

Innovatie leidt tot welvaart en tot groei. Het pleidooi van Rowan Gibson (hierboven) is dat we niet (alleen) aan oppervlakkige product- procesinnovatie doen, maar aan heuse strategische waartoe-ben-ik-op-aarde kerncompetentie strategische innovatie. Ik vraag me af die strategische innovatie ook kan betekenen dat groei niet langer de belangrijkste drijver is, maar of welzijn, heil of fortuin dat ook kunnen zijn. De Sustainability & Innovation Global Executive Study (The Boston Consulting Group and MIT Sloan Management Review) is uit. Misschien dat die meer inzicht daarin verschaft.

rapport in pdf of online en zelfs een slideshow met statistieken.

Enkele inzichten:

  • One cohort of organizations is expanding its commitments far more aggressively than others, and a gap has emerged between these sustainability strategy leaders (what we call “embracers”) and laggards (what we call “cautious adopters”).
  • Branding is a motivator: respondents from both types of companies said they recognize the brand-building benefits of developing a reputation for being sustainability-driven.
  • Resource efficiency and waste management is an easy sell at both embracer and cautious adopter companies.
Alares, Bedrijven, Professionalisering , , , , , , , , , , , , , ,

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>